Wij zijn verhuist! Ons nieuwe adres per 8 november is Contactweg 62, 1014 BW Amsterdam

Over ons

Middle Point bestaat sinds 2007 en heeft een fascinerende geschiedenis. We vroegen de managing director en oprichter Maarten van Haren om ons wat meer te vertellen over de oorsprong, het verleden en het heden van Middle Point.

Hoe Middle Point begon

Twee vrienden van de middelbare school, Maarten en Patrick, richtten Middle Point op. In eerste instantie werkte Middle Point als onderaannemer voor wervingsbureaus. “Om nieuwe professionals te vinden, wierven we afgestudeerden van universiteiten in Polen tijdens carrièredagen. We organiseerden ook selectie-evenementen waar Nederlandse werkgevers potentiële nieuwe werknemers konden ontmoeten. Patricks moeder was Pools, dus hij sprak de taal. Dat was een groot voordeel”, legt Maarten uit.

“We begonnen dit bedrijf om ingenieurs uit het buitenland te ondersteunen bij het schrijven van een nieuw hoofdstuk in hun leven. We hielpen hen onder meer bij het vinden van huisvesting en zorgden ervoor dat ze bekend werden met het leven en werken hier. We organiseerden bijvoorbeeld feesten en evenementen zodat de nieuwe collega's elkaar konden leren kennen en nieuwe vriendschappen konden sluiten. Onze bootfeesten in de Amsterdamse grachten waren legendarisch!”

De naam Middle Point staat voor de positie van de tussenpersoon als de bemiddelaar. En het bevat de initialen van de oprichters. “Dat is tegenwoordig echt bijzonder voor me omdat Patrick een paar jaar geleden is overleden”, zegt Maarten.

Middle Point groepsfoto

Experts in de maritieme industrie

De recessie van 2008 maakte dat Middle Point haar strategie moest veranderen. “In de engineering markt veranderden de zaken ingrijpend. Dus hebben we ons gespecialiseerd in de maritieme industrie, scheepsbouw, jachtbouw en de offshorebranche. We stopten met werken voor andere wervingsbedrijven. Onze toegevoegde waarde lag in het directe contact met werkgevers en kandidaten. We waren weer in staat om de perfecte match te maken.”

Middle Point sloot zich aan bij een payroller, vernieuwde de huisstijl en ging succesvol verder. Door werkgevers te voorzien van de juiste professionals. En professionals te voorzien van de juiste opdracht, en ondersteuning van hun persoonlijke en professionele ontwikkeling.


Een nieuw perspectief voor de maritieme industrie

De maritieme industrieën van Nederland en Duitsland zijn wereldwijd iconen voor kwaliteit en innovatie. Maar als het gaat om werving, zijn bedrijven lang terughoudend geweest om wereldwijd naar ingenieurs te zoeken. “We moesten bedrijven ervan overtuigen dat ze hun nieuwe ingenieurs uit het buitenland moesten halen. Ze overwogen dat zelf niet echt. En ze waren ook bezorgd over vergunningen en dergelijke.” Middle Point kon bedrijven helpen met deze nieuwe realiteit van een internationaal ingenieursbestand.

Middle point groepsfoto

Een thuis weg van huis

Middle Point werd de ideale partner voor internationale professionals die werk zoeken in Nederland. “Met een breed netwerk bieden we veel kansen. We bieden relocatiediensten om de overgang naar een nieuw land makkelijk te maken. We organiseren sociale evenementen en zorgen ervoor dat professionals zich welkom en ondersteund voelen door onze community.”

Het feit dat het personeel van Middle Point voornamelijk uit internationals bestaat, zorgt ervoor dat dat Middle Point de behoeften van de professionals echt begrijpt. “We weten wat het betekent om naar een ander land te verhuizen.”

De toegevoegde waarde van Middle Point voor de werkgever is het vermogen om wereldwijd te werven, waardoor een enorm potentieel aan medewerkers wordt ontsloten. Bovendien kan Middle Point huisvesting organiseren, werkvergunningen en alles wat nodig is voor een internationale professional om aan een nieuwe baan in een nieuw land te beginnen. “Veel klanten zijn blij dat we deze last van hun schouders nemen, omdat ze er zeker van zijn dat wij voor hun nieuwe collega zorgen”, weet Maarten.

Middle Point groepsfoto

Vieren en verlies

Aangezien ‘succes vieren’ een van de kernwaarden van Middle Point is, werd er veel gevierd. “Ons concept bleek erg succesvol te zijn. We hebben onze activiteiten uitgebreid naar Duitsland en we hebben een kantoor in Hamburg geopend. Onze bootfeesten werden steeds groter en we begonnen ook andere soorten sociale events te organiseren.”

Maar in 2017 viel er een donkere schaduw op de organisatie toen medeoprichter Patrick plotseling overleed. Dit had een grote impact op het bedrijf. Maarten moest zichzelf opnieuw definiëren, en het personeelsbestand van Middle Point ging een periode van transitie in. “Patricks slogan was 'the show must go on', en ik ben er trots op dat ik dat heb kunnen waarmaken. Samen met het geweldige team van Middle Point zijn we uit de schaduw gekomen. Vandaag de dag zijn we terug bij het vieren van succes!”

Passie

Maarten zegt dat passie duidelijk de drijvende kracht is achter Middle Point. “Door onze drive om diensten op de best mogelijke manier te leveren, zijn we niet bang om creatief te zijn. En we komen met originele, op maat gemaakte oplossingen.”

Het verhaal van Middle Point begon met twee vrienden van de middelbare school en wat tweedehands kantoormeubilair. Inmiddels heeft Middle Point met succes meer dan 1500 professionals en klanten gematcht en is het de grootste in deze nichemarkt geworden.

Middle Point Value Session

Ons Team

Laila Peters

Recruitment Consultant

Shima Soltanipoor

Recruitment Consultant

Selin Tezel

Recruitment Consultant

April Ozen

Sr. Recruitment Consultant

Mihaela Călin

Recruitment Consultant

Irene Vescio

Recruitment Process Consultant

John Lawson

Operations Manager

Diana Potse

Marketing & Communications Specialist

Bas Lokhorst

Account Manager

Nicolette Vrouwes

Office Manager

Petra Eikelenboom

Finance Officer

Ray Keisen

Cook

Samira Adrar

HR Manager

Mitch Maksimovic

Finance & Administration Director

Sander Barten

Operations Director

Maarten van Haren

Managing Director